1.0 PENGENALAN
Guru adalah pendidik dan pembimbing kepada para pelajar
yang akan menjadi warisan kebudayaan dan ilmu pengetahuan untuk kemajuan bangsa
dan negara pada masa hadapan.
Sememangnya guru memainkan peranan penting dalam sistem pendidikan negara.
Selain menyebar ilmu segala tingkah laku guru akan
menjadi contoh teladan kepada pelajar selain mereka dapat membina masyarakat
yang mempunyai budaya yang bertamadun tinggi. Seseorang guru yang baik
seharusnya mempunyai sifat dan kualiti peribadi seperti baik hati, pandai
berjenaka, sabar, bertanggungjawab, yakin pada diri dan mempunyai sifat kepimpinan
(Mok Soon Sang, 1988).
Guru perlu mempunyai tatasusila yang tinggi dan
berkomitmen menjalankan tugas sebagai pendidik dengan baik. Menurut Setiausaha
Parlimen Kementerian Pendidikan, Datuk Mahadzir Mohd. Khir memberitahu bahawa
daripada tahun 1995 hingga tahun 2008, sebanyak 41 kes keruntuhan moral
membabitkan guru dilaporkan (Utusan Malaysia, 18 September 2008). Antara kes
keruntuhan moral disebutkan beliau adalah perbuatan sumbang mahram dan
bersekedudukan.
Media juga turut melaporkan kes-kes lain seperti guru
memukul murid, guru besar menyembunyikan kes-kes disiplin, guru menyebarkan
ajaran anti kerajaan dan sebagainya yang telah menarik perhatian umum serta
menguji kredibiliti profesion perguruan.
Pendedahan-pendedahan salah laku guru-guru boleh
mengakibatkan kewibawaan profesion keguruan tergugat pada mata umum. Hal ini
bertentangan dengan peranan dan tatasusila perguruan di Malaysia yang
menyatakan guru perlu mematuhi kod etika perguruan iaitu menjalankan
tanggungjawabnya guru kepada pelajar, ibu bapa pelajar, rakan sejawat dan
masyarakat dan negara, bukannya
mengambil kesempatan di atas apa yang berlaku terhadap pelajar tetapi
sebaliknya membantu mereka menyelesaikan masalah yang dihadapi.
Begitu juga dengan guru yang menyebarkan ajaran anti
kerajaan di mana bertentangan dengan tanggungjawab guru terhadap masyarakat dan
negara yang sepatutnya tidak menyebarkan
sesuatu ajaran yang boleh merosakkan kepentingan pelajar, masyarakat atau negara (Utusan Malaysia, 18 September 2008).
Profesion perguruan sememangnya mempunyai kod etikanya
tersendiri demi memartabatkan profesion perguruan. Kod etika perguruan
dijadikan rujukan oleh bakal-bakal guru yang baru menceburi bidang perguruan
dan mereka yang sudah lama bertapak dalam bidang perguruan ini.
Kepentingan kod etika sememangnya tidak dapat dinafikan
lagi. Dengan adanya kod etika perguruan ini seharusnya para guru dapat menjaga
tingkah laku sebagaimana yang patut diamalkan oleh seorang guru, memahami
dengan lebih jelas etika guru iaitu tanggungjawab mereka terhadap pelajar,
masyarakat dan negara, rakan sejawat dan
profesion perguruan, dan ibu bapa pelajar, meningkatkan lagi imej profesion
perguruan serta mengekal dan memelihara kepercayaan yang diberi dalam
menjalankan tugas, serta memupuk tanggungjawab bersama dan mengeratkan
perhubungan guru sesama guru.
Namun begitu jika dilihat terdapat guru-guru yang masih
melanggar tatasusila perguruan yang sememangnya harus dielakkan bagi yang
menjawab jawatan professional.
Oleh yang demikian, Etika Profesion Perguruan penting
untuk menjadi panduan guru-guru dalam menjalankan tugas mendidik. Bakal-bakal
guru harus mengetahui kod etika profesion perguruan serta mematuhinya demi
menjamin martabat profesion perguruan dipandang mulia.
2.0 ISU: GURU TIDAK TELUS
UNTUK MENGATASI MASALAH DISIPLIN PELAJAR
Pelajar bermasalah disiplin tegar merupakan duri dalam
daging yang terus menjadi beban di atas batu jemala kita. Masalahnya ialah,
setiap kali ada pendedahan berhubung gejala gangsterisme, kita gemar
menggunakan alat sukat kuantitatif untuk mengukur tahap atau status salah laku
para pelajar itu dan bukan dari pertimbangan kualitatif.
Jika kuantitinya sedikit, ia masih dianggap 'selamat' dan
terkawal. Jadi seolah-olah, bolehlah berlaku jenayah kerana masih terkawal.
Jika sudah banyak dan sudah tidak boleh dikawal, barulah tergesa-gesa hendak
menubuhkan jawatankuasa itu dan ini. Kita tidak menyedari bahawa 'kualiti'
jenayah yang dilakukan oleh remaja kita sekarang agak serius dan memalukan.
Semua jenis jenayah, sekecil-kecil anak sehingga sebesar-besar bapa, telah
dilakukan oleh pelajar kita.
Malangnya, kebanyakan salah laku itu selalunya
disembunyikan di bawah permaidani sahaja. Sekolah-sekolah pula tidak bersikap
telus dan suka menyembunyikan sahaja perlakuan jenayah pelajar daripada
pengetahuan awam. Natijahnya, ada pelajar yang tergamak menganiaya fizikal atau
harta benda guru. Kereta guru disimbah dengan asid, dicalarkan, cermin kereta
dipecahkan, disimbah najis, dan tayar kereta atau motosikal guru dikelar dengan
pisau. Botol-botol minuman keras, ubat batuk, batang betik, kotak-kotak rokok
serta pelbagai lagi 'aksesori' yang menjadi permainan kaki ganja dijumpai dalam
tandas-tandas sekolah. Nota-nota berbau amaran atau ancaman daripada pelajar
kepada guru, kadang kala lebih menggerunkan daripada pekeliling amaran yang
diterima daripada pihak atasan. Cara kita menyelesaikan masalah disiplin
pelajar masih samar-samar kerana beberapa saranan seperti memberi kuasa polis
tambahan kepada guru-guru, atau merotan pelajar di khalayak, banyak bergantung
kepada mendapat pelbagai reaksi.
Akhirnya ia berkubur begitu sahaja. Malah kita sendiri
tidak tahu, di mana kita hendak bermula, kerana dalam soal istilah pun kita
masih bercanggah pendapat, sama ada istilah gangsterisme itu sesuai diguna
pakai untuk kegiatan samseng di peringkat sekolah. Kononnya, ia memberi
konotasi yang menggerunkan. Kita bersetuju soal istilah bahasa memang penting
kerana klasifikasi indeks untuk merekod sesuatu jenis jenayah akan memberi
implikasi perundangan. Gangsterisme dikatakan lebih sesuai sebagai istilah
untuk satu kegiatan terancang dalam sesebuah organisasi. Malah, menurut
Kementerian Pendidikan sukar untuk menentukan sama ada seseorang pelajar itu
ahli kumpulan gangster kecuali disahkan oleh polis.
Akibat titik bengik itu, kini jenayah tegar dikalangan
remaja masih gagal dibanteras sepenuhnya. Malah, ia menjadi seperti parasit
yang telah berjaya bermandiri dengan segala jenis ubat dan racun sehingga
akhirnya sukar dibendung dan melarat. Kajian gangsterisme di sekolah menengah
harian telah dijalankan oleh Kementerian Pendidikan pada Disember 1998 hingga
Oktober tahun lepas di 329 buah sekolah peningkatan bilangan kumpulan samseng
ala gangster dan pelajar-pelajar samseng.
Kejadian itu paling banyak dikesan di sekolah-sekolah
yang mempunyai bilangan pelajar melebihi 1,500 orang. Kajian ke atas tahap
pengaruh kegiatan gangsterisme pula mendapati kawasan kediaman sesat mempunyai
pengaruh yang besar ke atas pelajar, diikuti oleh kawasan kediaman satu kaum
dan rumah pangsa.
Bilangan mereka memang sedikit, tetapi jenayah mereka
adalah jenayah dominan dan hebat kesannya kepada rakan-rakan sebaya yang lain.
Dalam setandan kelapa, pasti ada buah yang busuk kerana serangan ulat gonggok,
tetapi ia boleh menular ke buah-buah kelapa yang lain, dan seterusnya ke
tandan-tandan lain, menular pula ke bahagian batang kelapa, dan terus menyerang
akarnya, sehingga tumbang sebatang pokok kerana akar yang menjadi asas
kekuatannya tidak mampu menahan serangan ulat.
Jalan penyelesaian masih ada dalam bentuk kertas seminar
atau persidangan kerana tidak dilaksanakan dalam sistem persekolahan. Masalah
ini boleh diatasi kalau ada tindakan yang menyeluruh daripada semua pihak. Cara
kita menangani gejala lepak di kalangan remaja pada satu ketika dahulu boleh
diterapkan untuk menangani masalah salah laku pelajar.
Kita masih ingat ketika kecohnya isu remaja melepak
sehingga menggerakkan kerajaan untuk mengatur pelbagai langkah yang cukup
komprehensif untuk mengatasi masalah itu. Antara buah tangan daripada isu itu
ialah program Rakan Muda, dengan pecahan-pecahannya seperti Rakan Sukan, Rakan
Waja Diri dan sebagainya. Ketika itu, kempen menggalakkan aktiviti Rakan Muda
ke sekolah-sekolah diperhebat, sehinggakan setiap aktiviti di sekolah atau di
universiti perlu meletakkan label Rakan Muda untuk meraih penyertaan, dan ia
terbukti berhasil dengan penglibatan menyeluruh.
Di kampung-kampung, ia menarik sekali penyertaan para
pemimpin di peringkat akar umbi seperti tok sidang, penghulu, penggawa serta
ahli-ahli jawatankuasa surau. Langkah yang komprehensif seperti ini telah
dibuktikan cukup berkesan kerana ia melibatkan semua pihak, daripada rakyat
biasa sehinggalah kepada ahli politik. Tidak guna kita menuding jari
menyalahkan sesiapa. Yang penting, pada laporan yang sama pada tahun 2000 nanti
kita telah sifar gejala gangsterisme - sebagaimana kita berjaya membebaskan
diri daripada gejala pepijat alaf.
2.1 PELANGGARAN ETIKA: GURU
MENYEMBUNYIKAN MASALAH DISIPLIN
PELAJAR
Masalah disiplin pelajar di sekolah pada hari ini berada
pada paras yang agak serius walaupun kadangkala kenyataan ini telah ditolak
oleh pihak-pihak tertentu. Guru yang mengajar kerapkali berhadapan dengan
situasi sebegini dan adalah menyedihkan apabila masalah ini masih lagi belum
mampu diselesaikan sepenuhnya.
Menurut Olivia (dipetik daripada Abdullah Sani, 2005),
disiplin bermaksud kawalan diri, kawalan dari luar, patuh kepada pihak yang
berkuasa serta cara untuk menetapkan hukuman ataupun peraturan. Oleh kerana itu
apabila terdapat kalangan pelajar yang menghadapi masalah disiplin, ini
bermakna mereka tidak lagi mampu untuk mengawal diri apatah lagi patuh kepada
peraturan dan pihak yang berkuasa lalu mereka sepatutnya dikenakan hukuman atas
segala kesalahan yang mereka lakukan.
Perlanggaran disiplin oleh pelajar menunjukkan mereka
sedang menghadapi sesuatu masalah dan mereka perlu melakukan sesuatu secara
kekerasan untuk menenangkan kembali jiwa mereka. Perkara ini dapat dibuktikan
melalui Tattum (1986), apabila terdapat para pelajar yang sengaja melakukan
perkara yang tidak baik (devian) sebagai satu bentuk menyemulajadikan semula
interaksi mereka.
Apa yang cuba diperkatakan oleh Tattum ialah hanya dengan
melakukan kesalahan sahaja sebagai satu-satunya alternatif bagi membolehkan
pelajar-pelajar ini melepaskan segala perasaan yang terpendam di jiwa. Antara
perkara-perkara negatif yang dilakukan mereka termasuklah memaki-hamun orang
lain termasuk guru mereka dengan kata-kata kesat, menghisap rokok ataupun
dadah, membuli pelajar lain, bergaduh, terlibat dalam kongsi gelap dan
sebagainya.
Perkara sebegini terjadi mungkin disebabkan oleh
percampuran pelbagai jenis pelajar yang berbeza dari segi latarbelakang di
dalam sebuah sekolah yang sama, di mana ianya akan membawa kepada pertembungan
pandangan, pemikiran dan gaya hidup yang ternyata berbeza. Masalah akan mula
timbul apabila pelajar-pelajar ini tidak mampu untuk berhubungan dan
menyesuaikan diri dengan persekitaran sekolah ataupun kelas lalu mereka mula
hendak melepaskan diri. Menurut Abdul Rahman Abdul Aziz (2000), komunikasi yang
tidak berkesan akan menimbulkan jurang yang besar di antara manusia.
Jurang ini seterusnya akan menimbulkan perasaan tidak
puas hati dalam diri pelajar-pelajar ini, lalu mereka akan melakukan sesuatu
untuk melampiaskan perasaan tersebut. Kajian yang telah dijalankan oleh Withney
dan Smith (1993), mendapati bahawa di England, perlakuan membuli berlaku
sebanyak 10 % di sekolah rendah dan empat peratus di sekolah menengah.
Di Scotland pula, kajian yang dijalankan oleh Mellor
(1990), mendapati empat peratus daripada pelajar sekolah mengakui mereka telah
membuli rakan sekolah mereka manakala enam peratus lagi pelajar mengakui mereka
telah dibuli.
Apabila guru memasuki kelas yang bermasalah, maka mereka
akan sentiasa terbayang-bayangkan sikap dan perlakuan pelajar-pelajar sebegini
sehinggakan kadangkala menimbulkan trauma pula kepada guru tersebut. Menurut
Nogueira (dipetik dari Jesus & Conboy, 2001), kebiasaannya guru akan
berfikir secara negatif apabila berhadapan dengan pelajar, contohnya “Aku bosan
dengan kelakuan pelajar ini”. Pemikiran sebegini sebenarnya banyak dipengaruhi
oleh sikap para pelajar yang bermasalah seperti ponteng kelas, bergaduh, malas
membuat kerja sekolah, membuat bising dan sebagainya.
Apabila guru berhadapan dengan perkara yang sama setiap
kali sesi pengajaran bermula, maka mereka akan berasa tertekan dengan keadaan
tersebut. Dengan ini, guru kadangkala akan mengambil jalan mudah dalam
menyelesaikan masalah disiplin pelajar seperti menengking pelajar dan tidak
menghadirkan diri ke kelas terbabit.
Malangnya, terdapat pengetua yang menyembunyikan masalah
disiplin pelajar dari diketahui umum atas alasan untuk menjaga nama baik
sekolah biarpun tindakan tersebut boleh menimbulkan tekanan kepada guru yang
terpaksa berhadapan dengan masalah tersebut setiap masa.
Menurut laporan BERNAMA pada 1997, Timbalan Menteri
Pendidikan berkata bahawa pengetua sekolah yang tidak memberi kerjasama kepada
pihak polis di dalam membendung masalah jenayah dalam kalangan pelajar boleh
dikenakan tindakan disiplin. Perkara ini berdasarkan kepada masalah jenayah
yang semakin menjadi-jadi dalam kalangan pelajar seperti terlibat dengan kongsi
gelap, mencuri motosikal dan memeras ugut.
Masalah jenayah sebegini bukan sahaja boleh menjatuhkan
reputasi sekolah dan guru-guru yang mengajar malahan mengakibatkan keselamatan
kakitangan sekolah dan pelajar lain turut terancam.
Sebagai contoh, kematian seorang pelajar akibat dibelasah
sekumpulan rakan sekolahnya, gara-gara berebut teman wanita baru-baru ini amat
mendukacitakan. Ia juga menarik perhatian pelbagai pihak. Namun, kenyataan
Menteri Pelajaran adalah tepat apabila menyatakan ia bukannya kejadian
terpencil.
Kejadian seperti ini sudah berlaku beberapa kali. Malah
satu masa dulu kita dikejutkan dengan berita pelajar Ma'ahad dibelasah
rakannya. Nampaknya tiada had bagi perkara seperti itu berlaku. Sekumpulan
bekas pelajar yang tamat persekolahan lima tahun lalu, meminta pihak sekolah
lebih bertanggungjawab dalam kes seumpama ini.
Terdapat sesetengah sekolah yang cuba menutup kejadian
jenayah yang berlaku di sekolah. Pelbagai kejadian seperti mencuri, buli dan
belasah, pecah masuk asrama wanita dan sebagainya tidak direkodkan. Malah, ada
kala jika kes membabitkan pelajar yang mempunyai ibu bapa yang berkhidmat di
sekolah itu, tiada tindakan diambil. Sesetengah pelajar mengambil peluang itu
dan cuba berubah menjadi pelajar yang baik.
Namun, ada juga pelajar bermasalah disiplin yang
mengambil kesempatan atas tindakan berkenaan dengan menganggap sekolahnya lemah
dan seterusnya mengulangi perbuatan sama.
Pada kebiasaannya pihak sekolah mengelak untuk melaporkan
perkara sedemikian, demi menjaga nama baik sekolah. Apa yang akan difikirkan
jika kementerian mengetahui kejadian seperti ini? Sumbangan pihak Persatuan Ibu
Bapa dan Guru (PIBG) juga pastilah berkurangan dan lebih menakutkan lagi,
aktiviti dan pentadbiran sekolah menjadi bahan bualan dan mereka akan disiasat
sama ada oleh pihak ibu bapa mahupun pihak kementerian.
Bagaimanapun, bagi pelajar yang tidak menunjukkan sikap
bersyukur dan tiada keinginan untuk berubah, iaitu terus menerus melakukan
kesalahan sama, pihak sekolah sekiranya benar-benar mementingkan kebaikan
pelajar, akan menyerahkan kesnya kepada pihak yang berkuasa, seperti
kementerian atau pihak polis.
Adalah lebih mendukacitakan lagi pihak sekolah sebaliknya
bersikap lepas tangan apabila bertindak untuk memindahkan pelajar bermasalah
disiplin ke sekolah lain atas pilihan pelajar dan tidak memaklumkan sebabnya
kepada sekolah baru.
Akibatnya, pelajar berkenaan terus melakukan jenayah dan
kesalahan, malah mungkin dengan lebih berleluasa lagi. Sekolah haruslah menjadi
tempat memupuk pelajar dan membentuk sahsiah mereka, bukan sekadar tempat kerja
bagi guru dan pentadbir sekolah.
Hukuman bagi pelajar seharusnya dilakukan sesuai dengan
keadaan, bukan semata-mata mengikut perasaan geram atau marah. Ia juga harus
dilaksanakan dengan niat untuk mengubah pelajar menjadi insan lebih baik lagi.
Tindakan melaporkan kepada pihak lebih berkuasa tidak harus dilihat sebagai
kejam andainya ia benar-benar sesuai. Setakat mewajibkan pelajar menghadiri
sesi kaunseling tidak mencukupi. Malah, tindakan ini, walaupun pasti mendapat
tentangan ibu bapa, juga dapat menarik perhatian ibu bapa pelajar bermasalah
ini kepada masalah yang dihadapi anak mereka.
Andainya pihak sekolah bersikap bertanggungjawab, ikhlas
dan penuh integriti dalam melaksanakan tanggungjawab mereka, rakyat Malaysia,
khususnya anak muda remaja yang terbentuk pastinya akan menjadi bangsa yang
lebih baik.
Tindakan-tindakan tidak beretika yang dilakukan oleh pihak
pentadbiran sekolah ternyata menjadikan persekitaran sekolah tidak harmoni dan
tidak membantu dalam menjaga kebajikan kakitangannya terutamanya guru. Apabila
keadaan ini semakin berlarutan, ianya akan menghakis kepercayaan guru terhadap
kredibiliti dan ketelusan pengetua terbabit. Akhirnya perasaan hormat guru akan
hilang dan mereka akan kehilangan motivasi untuk terus berkhidmat dengan
cemerlang.
3.0 SOLUSI: PENGAMALAN
NILAI-NILAI MURNI UNTUK MEMBUDAYAKAN KETELUSAN GURU TERHADAP ISU MENYEMBUNYIKAN
MASALAH DISIPLIN PELAJAR
Penerapan nilai mendefinisikan nilai sebagai peraturan
perlakuan standard yang menjadi pegangan ahli masyarakat, ditentukan oleh
masyarakat mengikut budaya masyarakat tersebut. Tujuan penerapan nilai adalah
untuk mempengaruhi diri individu dengan nilai tertentu yang berbentuk universal
dan mutlak, yang difikirkan baik dan sesuai.
Nilai murni dapat didefinisikan sebagai perlakuan yang
baik, peradaban dan tatasusila individu manusia dalam hubungannya sesama
manusia, alam dan tuhan. Wan Mohd. Zahid mentakrifkan nilai murni sebagai:
"Nilai-nilai murni merupakan tanggapan berkenaan
perkara-perkara yang dihajati dan pada masa yang sama juga menjadi kriteria
atau ukuran. Nilai-nilai murni sesuatu masyarakat biasanya diasaskan kepada
agama. Memang menjadi tujuan semua agama, untuk membentuk kehidupan penganutnya
untuk menjadi baik dan berakhlak mulia" (Wan Mohd. Zahid, 1988)
Secara keseluruhannya, ia merupakan nilai yang positif
yang boleh diterima oleh semua. Dalam pendidikan, penerapan nilai yang pertama
kali secara rasminya diberi penekanan ialah melalui Lapuran Kabinet (Lapuran
Mahathir 1979), 1989. Semasa Datuk Sri Anwar Ibrahim menjadi pemimpin
Kementerian Pendidikan beliau membuat penyataan mengenai FPN & KBSM yang
mana menyelitkan isu-isu nilai murni untuk diterapkan kepada pelajar-pelajar
dan guru-guru dalam melahirkan insan yang seimbang dan harmoni, bukan sahaja
dari segi intelek, tetapi juga emosi, rohani dan jasmani.
Falsafah
Pendidikan Negara (FPN) yang disuratkan pada tahun 1987 berbunyi:-
"Pendidikan di
Malaysia adalah satu usaha berterusan kearah perkembangan lagi potensi individu
secara menyeluruh dan bersepadu untuk mewujudkan insan yang seimbang dan
harmonis dari segi intelek, rohani, emosi dan jasmani berdasarkan kepercayaan
dan kepatuhan kepada tuhan. Usaha ini adalah bagi melahirkan rakyat Malaysia
yang berilmu pengetahuan, berketerampilan, bertanggungjawab dan berkeupayaan
mencapai kesejahteraan diri serta memberi sumbangan terhadap keharmonian dan
kemakmuran masyarakat dan negara"
Kesedaran tentang kemerosotan disiplin dan akhlak telah
dirakamkan oleh JawatanKuasa Kabinet Mengkaji Perlaksanaan Dasar Pelajaran 1979
dan menyarankan bahawa tenaga rakyat yang diperlukan untuk kepentingan pembangunan
negara perlu memiliki sikap jujur dan dedikasi terhadap kerja selain daripada
jenis pengetahuan dan kemahiran. Mereka juga perlu boleh berfikir secara logik
dan bertindak dengan positif sama ada secara sendiri atau beramai-ramai dengan
berlandaskan akhlak yang mulia.
Kesimpulannya, biarkan saya singkap daun, ambil isi
bahawa nilai-nilai murni memainkan peranan besar dalam sepanjang kehidupan
seorang guru. Oleh itu, semua mesti berjuang bersama-sama untuk mewujudkan
masyarakat yang bertanggungjawab dan berbudi supaya negara kita dapat melangkah
menuju status negara maju menjelang 2020.
4.0 RUMUSAN
Matlamat utama pendidikan di Malaysia ialah untuk
menampung keperluan tenaga kerja dan mencapai perpaduan negara melalui
perkembangan individu yang bersepadu dan menyeluruh dari segi jasmani, emosi,
rohani dan intelek (JERI) selaras dengan Falsafah Pendidikan Kebangsaan (FPK).
Bagi menyempurnakan hasrat FPK ini, para guru telah diamanahkan untuk
menjalankan tanggungjawab sebagai pendidik bukan sahaja dari segi penyebaran
ilmu bahkan dalam pembentukan sahsiah anak didiknya.
Generasi yang berilmu dan berakhlak tinggi dapat
melahirkan bangsa yang bertamadun. Pihak pentadbir dan perancang sentiasa
mengharapkan agar guru mempunyai cita-cita unggul iaitu membina masyarakat yang
bertamadun tinggi.
Apabila FPK dihayati, guru harus sedar bahawa mereka
sebenarnya memikul tanggungjawab yang amat berat. Guru perlu mencurahkan ilmu
sama ada pelajarnya mahu atau tidak mahu menerimanya. Di samping itu, mereka
harus peka dengan perubahan semasa dan menyesuaikannya secara bijak bagi
menangani masalah pengajaran dan pembelajaran terutama yang berkaitan dengan
disiplin pelajar.
Pada amnya, guru perlu pakar atau profesional dalam
segala bidang. Untuk menjadi guru yang profesional, seseorang guru itu harus
menekankan tiga aspek penting dalam dirinya iaitu kepakaran, pengetahuan dan
pembentukan sahsiah (Robiah, 1998). Mereka bukan sahaja berkemahiran mengajar
dan mengembangkan ilmu, malah sikap, tingkah laku dan disiplin diri harus
dibentuk ke arah profesional.
Kementerian Pendidikan telah berusaha sejak dari dahulu
lagi untuk menjadikan bidang perguruan ini sebagai satu kerjaya yang profesional.
Laporan Suruhanjaya Diraja Mengenai Perkhidmatan Perguruan Malaysia Barat (Laporan
Aziz, 1971), telah mencadangkan supaya diadakan Etika Profesion Perguruan (EPP)
bagi Pembentukan Tatasusila Guru. Semua guru yang telah memperolehi sijil
perguruan perlu mematuhinya.
Namun begitu sehingga ke hari ini kita masih lagi
mendengar berita-berita yang tidak menyenangkan baik dari segi tindakan atau
hukuman terhadap pelajar yang melampau mahupun salah laku guru sendiri yang
mencalar kewibawaan profesion perguruan ini. Dalam usaha untuk memastikan
martabat pendidikan terus terpelihara dan tidak terpinggir dalam perubahan arus
zaman, Etika Profesion Perguruan (EPP) harus dikaji semula (Najib, 1977).
Sebagai rumusannya, pengamalan EPP di kalangan guru-guru
adalah penting demi menjamin martabat profesion perguruan sentiasa dipandang
mulia di mata masyarakat. Kejayaan dan pencapaian matlamat pendidikan berkait
rapat dengan kesedaran guru terhadap tanggungjawabnya sebagai pendidik selaras
dengan EPP yang telah dimaktubkan dalam bentuk ikrar tercetak di halaman
hadapan buku persediaan mengajar seperti seperti berikut;
“Kami guru Malaysia,
yakin bahawa tujuan utama pendidikan ialah berusaha menuju ke arah pembentukan
warganegara yang berilmu, yang taat setia, yang bertanggungjawab dan
berkebolehan....
.... dengan menyedari
betapa besarnya tanggungjawab membimbing anak muda untuk mencapai kemajuan
sepenuh-penuhnya, maka dengan ini kami menerima tatasusila berikut sebagai
panduan.
5.0 REFLEKSI
Alhamdulillah,
segala puji bagi Allah kerana dengan limpah kurnianya dapat juga saya
menyiapkan tugasan ini. Sepanjang saya menyiapkan tugasan ini, terdapat banyak
perkara dan pengalaman yang saya peroleh.
Pertama sekali, tajuk kerja kursus
yang telah diberikan ini amat berkait rapat dengan diri saya sebagai bakal guru
yang akan mendidik anak bangsa pada masa hadapan InsyaAllah. Sepanjang kerja
kursus ini berlangsung, saya telah membaca beberapa buah buku untuk
menghasilkan tugasan ini. Melalui bacaan-bacaan saya ini, saya dapat mendidik
diri saya untuk menjadi guru yang benar-benar mampu mengisi jawatan sebagai
seorang guru. Ini adalah sebagai suatu persiapan saya sebagai seorang guru
pelatih.
Sebagai seorang guru yang merupakan satu profesion, kita
sering lupa dengan kod dan etika sebagai seorang guru. Etika dan kod etika ini
merupkan peraturan dan landasan yang perlu dituruti oleh seseorang yang
bergelar profesional. Malangnya, kebanyakan guru hanya melihat profesion
keguruan ini hanya kepada proses pengajaran dan pembelajaran (P&P) sahaja
dan tidak melihat pada aspek lain menyebabkan ketirisan dalam dunia pendidikan
dewasa ini. Kita sebagai warga pendidik haruslah sedar masalah yang kita hadapi
sekarang dan kembali membawa profesion ini kelandasan yang sebenar supaya tidak
lari dari garis sempadan yang ditetapkan.
Etika merupakan satu sistem dasar akhlak, adat dan
tingkahlaku atau kesusilaan (Dewan Bahasa & Pustaka) yang merupakan prinsip
moral atau set prinsip moral (Kamus Oxford). Etika juga boleh dikatakan sebagai
tanggugjawab dan akibat tingkah laku seseorang terhadap masyarakat. Menurut
dari perspektif Islam, merujuk kepada tingkahlaku yang betul berasaskan
Al-Quran dan ketaqwaan kepada Allah S.W.T.
Itu dari segi etika , jika dilihat dari kod etika
profesional pula membawa maksud semua garis panduan yang bertujuan meningkatkan
tahap kualiti, produktiviti dan disiplin dalam perkhidmatan dengan memberi
penekanan terhadap semua aspek yang berkaitan dengan peraturan, dan peradaban
termasuk peranan nilai,seta tingkah laku profesional dalam masarakat. Etika profesional ini mencakupi sebahagian
besar kehidupan mereka yang mengamalkan sesuatu profesion kecuali hal-hal yang
benar-benar peribadi. Dalam islam pula, Etika ialah akhlak yang diamalkan oleh
manusia yang bertaqwa dalam keseluruhan hidupnya.
Keduanya, kesulitan yang timbul
sepanjang saya menyiapkan tugasan ini adalah suatu situasi yang memberikan saya
punca motivasi bagi melaksanakannya. Bahan-bahan bacaan yang dibaca perlu
diteliti dan dikaji kesesuaiannya dengan teras yang ingin saya terangkan di
dalam tugasan ini. Ini semua adalah suatu lumrah bagi seorang pelajar.
Akhir sekali, saya merasakan bahawa
tugasan sebegini amat wajar diteruskan dalam pelbagai bentuk seperti
pembentangan, forum dan sebagainya. Ini amat penting kerana pada pandangan saya
aktiviti selain daripada penulisan juga dapat membina kredibiliti seorang guru
pelatih sebagai bekalan mereka pada masa hadapan.
Mohamad Syamsul Izwan Bin Md
Fauzi
8PISMP KS/PJ 1
BIBLIOGRAFI
Alias
Baba. 1997. Statistik Penyelidikan dalam Pendidikan dan Sains Sosial.
Bangi: Universiti Kebangsaan Malaysia.
Asnah Abd.
Hamaid. 1996. Nilai dan Etika Profesional dalam Perkhidmatan Pendidikan.
Pengurusan Pendidikan
05(02):
29-39.
Imam
Ghazali. 1980. Ihya Ulumiddin. Indonesia: Percetakan Menara Kudus.
Krejcie,
R. V. & D. W. Morgan. 1970. Determining sample size for research
activities. Educational and Psychological Measurement. 30(3): 607-610.
Mohd Majid
Konting. 1990. Kaedah Penyelidikan Pendidikan. Kuala Lumpur: Dewan
Bahasa dan Pustaka.
Najib Tun
Razak. 1971. Kod Etika Perguruan Kita Sudah Profesional. Utusan
Malaysia, 07 Mei 1995.
Pusat
Perkembangan Kurikulum Kementerian Pendidikan Malaysia. 1991. Pengesanan
Budaya Sekolah. Jurnal Pendidikan 35: 34.
Rashidi
Azizan & Abdullah Mohd. Noor. 1994. Pendidikan Guru: Cabaran, Falsafah
dan Strategi dalam Pembentukan Guru yang Unggul. Kajang: Masa Enterprise.
Robiah
Sidin. 1998. Pemikiran dalam Pendidikan. Shah Alam: Fajar Bakti.
Salant, P.
& D. A. Dillman. 1994. How To Conduct Your Own Survey. New York:
John Wiley & Sons, Inc.
Sufean
Hussin. 1993. Pendidikan di Malaysia: Sejarah, Sistem dan Falsafah.
Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan
Pustaka.
Tajul
Ariffin Noordin & Nor’aini Dan. 1992. Pendidikan dan Wawasan 2020.
Kuala Lumpur: Arena Ulmu.
Abdul Aziz
Yusof, (2004). Pengurusan Sumber Manusia. Pearson-Prentice Hall.
Abdullah
Sani Yahya (2005), Mengurus Disiplin Pelajar. Pahang Darul Makmur : PTS
Publications
& Distributors Sdn. Bhd.
Abdul
Rahman Abdul Aziz (2000), Kemahiran Sosial Asas. Kuala Lumpur : Utusan
Publications
& Distributors.
Bartlett,
D. (1998). Stress Perspectives and Processe. Buckingham.Philadelphia:
Open
University
Press.
Pengetua
Sekolah Yang Langgar Arahan Akan Dikenakan Tindakan Disiplin. (1 Jun
1997).
BERNAMA
Pengetua
Salahguna Kuasa Akan Dikenakan Tindakan. (4 Mac 2000). BERNAMA
Sembunyi Kes Disiplin: 6 Pengetua Diarah Beri
Penjelasan (24 Mac 2007). Utusan Online.
Pengetua Diminta Ambil Pendekatan
Positif Atasi Masalah Pelajar (17 April
2009). Utusan Online.
LAMPIRAN
PENGETUA DIMINTA AMBIL PENDEKATAN POSITIF ATASI MASALAH
PELAJAR
Oleh ALI MAHMOOD
utusanpahang@utusan.com.my
utusanpahang@utusan.com.my
|
SHAHIRUDDIN Ab. Moin (tengah)
memotong pulut kuning sambil disaksikan Abdul Aziz Mat Kiram (tiga dari kiri)
dan Syed Hamid Syed Mohamed (kanan) pada majlis makan malam 100 tahun Sekolah
Kebangsaan Sega, Raub, Pahang, kelmarin.
|
RAUB
16 April - Para pengetua sekolah di sini diingatkan supaya mengambil pendekatan
positif tidak menyembunyikan masalah disiplin pelajar termasuk pergaduhan dan
buli kerana tindakan sedemikian jika ditutup ia boleh memberi kesan yang lebih
buruk terhadap nama baik sekolah mereka.
Ahli
Dewan Undangan Negeri (ADUN) Dong, Datuk Shahiruddin Ab. Moin berkata, tindakan
menyembunyikan kes salah laku pelajar tidak akan menyelesaikan masalah
sebaliknya akan menyebabkan perkara sama terus berulang.
Katanya,
isu disiplin, buli dan pergaduhan di kalangan pelajar perlu ditangani dengan
tegas tetapi dengan pendekatan berhemah.
''Kes
buli di sekolah akan terbongkar juga kerana pihak yang tidak berpuas hati
terutama ibu bapa pelajar akan mendedahkan isu itu kepada pihak media.
''Isu
itu akan menjadi lebih besar apabila didedahkan dan akan menjejaskan reputasi
dan nama baik pengetua, pentadbiran dan guru-guru sekolah berkenaan,"
katanya.
Beliau
bercakap kepada pemberita selepas merasmikan majlis jamuan makan malam dan
perayaan 100 tahun Sekolah Kebangsaan Sega, Raub, semalam.
Hadir
sama Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) kawasan Batu Talam, Abdul Aziz Mat Kiram
dan ADUN Kuala Semantan, Syed Hamid Syed Mohamed.
Shahiruddin
mengulas mengenai pergaduhan dan kejadian buli di kalangan pelajar senior dan
murid tingkatan satu Sekolah Menengah Kebangsaan Dong minggu lalu yang
menimbulkan perasaan tidak puas hati ibu bapa kerana pentadbiran sekolah
berkenaan dikatakan cuba menyembunyikan kejadian itu.
Shahiruddin
berkata, masalah disiplin pelajar boleh diatasi jika ibu bapa dan persatuan ibu
bapa dan guru (PIBG) sama-sama bertanggungjawab dan tidak menuding jari kepada
mana-mana pihak.
Katanya,
semua pihak perlu memberikan perhatian sewajarnya terhadap masalah pendidikan
bagi melahirkan pelajar berkualiti yang bakal menjadi pemimpin pelapis.
Terdahulu
ketika berucap pada majlis itu, Shahiruddin menyarankan budaya usahawan
diterapkan di kalangan pelajar supaya mereka berjinak-jinak dalam dunia
perniagaan sejak di bangku sekolah lagi.
Dalam
perkembangan lain, beliau menggesa pelajar meningkatkan tahap komunikasi dengan
mempelajari pelbagai bahasa lain selain bahasa kebangsaan.
Katanya,
kebolehan dan kecekapan berkomunikasi adalah aset utama sebagai kayu bagi
menentukan kejayaan seseorang pelajar setelah tamat persekolahan di peringkat
menengah dan universiti.
Sehubungan
itu, Shahirudin turut menggesa ibu bapa menggalakkan anak-anak mereka
mempelajari banyak bahasa terutama bahasa Inggeris kerana ia akan memudahkan
anak-anak mereka melanjutkan pelajaran ke luar negara dan memperoleh pekerjaan.
''Dengan
mempelajari banyak bahasa ia akan menjadikan seseorang itu lebih dikenali dan
mudah berurusan dalam apa juga keadaan terutama pentadbiran dan perniagaan
dalam syarikat multinasional.
''Kita
lihat hari ini kegagalan anak-anak Melayu mendapat pekerjaan di
syarikat-syarikat swasta dan multinasional kerana kelemahan berkomunikasi dan
menguasai bahasa Inggeris," katanya.
Utusan
Malaysia Onlione: 17 April 2009
UTUSAN ONLINE 24/05/2007
SEMBUNYI KES DISIPLIN: 6 PENGETUA
DIARAH BERI PENJELASAN
Oleh IRMAN
HASHIM
KUALA
TERENGGANU 23 Mei- Kementerian Pelajaran mengarahkan enam pengetua sekolah
menengah memberi penjelasan ekoran tindakan secara terang-terangan
menyembunyikan kes disiplin di sekolah mereka.
Timbalan
Menterinya, Datuk Noh Omar berkata, pengetua-pengetua itu didapati tidak
mengambil tindakan terhadap kes-kes disiplin yang berlaku di sekolah mereka,
malah menyembunyikannya daripada pengetahuan kementerian.
Menurut
beliau, tindakan pengetua-pengetua berkenaan disedari selepas kementerian
mendapat aduan dan maklumat daripada beberapa saluran termasuk Persatuan Ibu
Bapa dan Guru (PIBG), ibu bapa dan laman web kementerian.
Kementerian
akan menyiasat aduan-aduan berkenaan dan jika didapati pengetua-pengetua itu
sengaja menyembunyikan kes-kes disiplin itu, mereka akan dikenakan tindakan
tatatertib, katanya.
Beliau
bercakap kepada pemberita selepas merasmikan Majlis Penutup Kolokium Pemimpin
Kelab Pencegahan Jenayah di Dataran Shahbandar, di sini hari ini.
Beliau
mengulas laporan akhbar KOSMO! pada 20 Mei lalu berhubung arahan Timbalan
Menteri Keselamatan Dalam Negeri, Fu Ah Kiow supaya pengetua dan guru besar
segera melaporkan sebarang aktiviti berunsur gangsterisme kepada polis bagi
mengelak aktiviti itu berleluasa.
Dalam
pada itu, Noh berkata, kempen kesedaran yang dianjurkan oleh kementerian tahun
lepas berjaya menurunkan kes-kes disiplin melibatkan pelajar-pelajar sekolah.
Beliau
menambah, kes pelajar digantung sekolah menurun sebanyak 0.5 peratus kepada 0.4
peratus tahun lepas berbanding tahun sebelumnya, manakala kes pelajar dibuang
sekolah pula menurun daripada 0.4 peratus pada 2005 kepada 0.2 peratus tahun
lalu.
Statistik
yang melibatkan kira-kira lima juta pelajar dan murid sekolah itu turut
menyaksikan penurunan dalam kes hukuman rotan iaitu daripada 3.8 peratus pada
2005 kepada 1.4 peratus tahun lepas dan kes buli turut menurun sebanyak 0.01
peratus kepada 0.02 peratus tahun lepas berbanding tahun sebelumnya, ujarnya.
Beliau
berkata, statistik berkenaan memberikan semangat kepada kementerian untuk
meneruskan usaha memberikan kesedaran kepada para pelajar dan murid sekolah
daripada melibatkan diri dalam kegiatan negatif.
Justeru,
kerajaan telah meluluskan kira-kira RM6 juta pada tahun ini kepada Jawatankuasa
Induk Disiplin kementerian untuk melaksanakan projek-projek khas termasuk
kempen kesedaran, katanya.
Rujukan:
No comments:
Post a Comment